Hva er Cashflow?

På denne bloggen fortsetter begrepsguiden. Det er fortsatt massevis av finansielle og handelsmessige begreper som skal avdekkes. Denne gangen har vi kommet frem til et av de litt mer interne punkter i virksomhetsregnskapet, men ikke desto mindre et begrep som allikevel høres omtalt i ny og ne. Som overskriften så pent avslører, så er det snakk om begrepet Cashflow.

Som sagt er det snakk om et mer eller mindre internt begrep som virksomhetene i høy grad selv benytter i forbindelse med deres regnskap og analysene av dette.

Virksomhetens Cashflow omtales også ofte med et annet begrep – nemlig virksomhetens pengestrøm. Det handler altså i bunn og grunn om hvilke penger som kommer ut av kassen, og ikke minst hvilke og hvor mange penger som kommer inn i kassen igjen.

Det er altså mer eller mindre den korte versjonen av det. Men dette i seg selv sier ikke alt. I hvert fall ikke hvis ikke man har et eller annet kjennskap til begrepet i forveien. Det er derfor mer hensiktsmessig og vesentlig å se litt nærmere på hva man egentlig bruker Cashflow til, og hvorfor dette overhodet er viktig.

Først og fremst kan man analysere på virksomhetens samlede situasjon ut fra noen av de informasjoner Cashflowet kan gi. Men kan for eksempel bli klokere på virksomhetens fremtidige likvide situasjon ved å se på Cashflow.

Det kan meget godt være at man tjener penger på en investering, men pengene skal også komme godt inn i forhold til de pengene som ryker ut igjen. Ellers kan man neppe betale sine kreditorer på den lange bane. Det handler altså blant annet om å ha en sunn og naturlig balanse mellom de pengene man får inn og de pengene man sender ut av virksomheten.

Det er naturligvis aldri en god ting å sende alt for mange penger ut, men hvis disse kommer inn igjen – pluss mer, så er det jo allikevel ganske fornuftig. Det handler som sagt bare om at pengestrømmene skal være riktig skrudd sammen i forhold til hverandre.

Ved å se på Cashflow kan man raskt få et overblikk over om en bestemt investering eller en bestemt del av virksomheten faktisk også skaper verdi for virksomheten, både på lang sikt og på kort sikt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *